Hur gör man en vas av en glödlampa

Ja, hur gör man en vas av en glödlampa? 
Det är inte så svårt som man skulle kunna tro. Ett väldigt enkelt projekt som går snabbt att göra. Jag har gjort en till vas för att kunna ta bilder och visa för er, denna gången med en lite smalare metalldel vilket gjorde att det blev lite pilligare, men tillslut gick det :) 
 
har försökt att ta beskrivande bilder så att alla som vill göra en vas av en glödlampa ska tycka att det är lätt att följa beskrivningen.
  
Saker som behövs till detta projekt (Se bild 1) :
  • En glödlampa
  • Olika tänger (vilken man själv känner passar)
  • En skruvmejsel
  • Plastpåsar (att ha under glödlampan när man jobbar, förekommer ganska mycket glassplitter)
  • Aluminiumtråd ( kan använda fiskelina, snöre, en ring.)
Bild 1
 
 
 
Nu börjar vi:
 
Steg 1. 
Börja med att ta bort den lilla ploppen i botten på glödlampan. Den kan vara lite knepig att få bort men tillslut går det, man får ha tålamod. Jag använde mig av en tång när jag skulle ta bort den. 
 
 
 
Steg 2:
När ploppen är borta så är det ett hål där ploppen satt, med det svarta kvar, som är gjort av glas. Till den här lampan använde jag skruvmejseln och bankande försiktigt ner i hålet med en av tängerna (hålet är ganska mycket mindre än skruvmejlseln). Det släpper glasbitar lite då och då så var försiktiga så att ni inte gör er illa på glassplitter! [Den första vasen jag gjorde använde jag en smal virknål och stoppade in i hålet och drog så fick jag ut den svarta biten men så gick det inte att göra här.]  
 
 
 
 Steg 3: 
När man har fått bort det svarta glaset så ska man igenom ett till glaslager innanför, precis innan man kommer till glasbollen. Den ska man också försiktigt banka hål i, det kan flyga glas så ha glödlampan i påsen medan ni bankar i glaset. Efter att det glaset är borta så ska allt i, själva lystråden mm ut från glaset. Jag använde mig av en tång och drog ut den. Den lampan jag gjorde här var det lite knepigt att få ut allt med tanke på det smala metallröret i botten. Men tillslut gick det med ;). Men det är mkt lättare när man har ett tjockare metallrör i botten.
 
  
 
 
Steg 4:
Nu när allt är ute ur lampan så är det bra att göra något så att lampvasen stabilt kan stå med blommor i. Jag använde mig av en aluminiumtråd som var 1,5 mm tjockt och gjorde en ställning till lampan. Men man kan använde sig av fiskelina, snöre, ring, eller egentligen vad man vill :)
 
 
 
Hoppas att den här beskrivningen hjälper och att ni kommer göra mååånga vaser av gamla trasiga glödlampor! :)
 
Puss och kram!
 

Kommentera här: